18 november 2013

Onofficieel De Officiele Specs Van De WRX

Is het voor een bedrijf dezer dagen eigenlijk nog wel mogelijk om een geheim te bewaren, of iets te ontwikkelen zonder dat hierover geruchten in de buitenwereld terechtkomen? Zeker bij gegeerde objecten zoals, momenteel, smartphones en andere gadgets is dit een probleem, maar voor befaamde en geliefde automerken is het niet anders. In dat opzicht beginnen bedrijven zelf deel te nemen in het spelletje en maken gewild sneak previews vrij voor het algemene publiek. Deze keer gaat het wel degelijk over een lek, de volledige specificaties van de nieuwe WRX, die normaal pas gingen bekend gemaakt worden op de LA Motor Show, zijn nu beschikbaar op het internet. Een magazine had de WRX gegeven al mogen aanschouwen, ze betaalde Subaru hiervoor om de eerste te mogen en kunnen zijn, met de hoop dat dit de verkoop van het tijdschrift zou ten goede komen. Iemand op de redactie of een medewerker heeft alles al op het net gedumpt voordat het boekje naar de drukpers ging.

De motorizatie, hetgeen iedereen wil weten is dus nu al bekend. De WRX wordt aangedreven door dezelfde motor als de BRZ, maar dan natuurlijk opgepept met een turbo en een verder doorgedreven injectiesysteem waardoor het blok nu 268PK / 350NM produceert (NA-blok van de BRZ heeft 'slechts' 200PK), dit is amper enkele PK meer dan de huidige WRX (de WRX is niet meer in Europa leverbaar) maar het vermogen komt een goeie 400 toeren eerder aan bod, dus minder turbo-lag. Het rode lijntje van de toerenteller staat op 6700, dat is 700 toeren meer dan de huidige motor. Deze cijfers zorgen voor een sprint naar 100 in 5.4 seconden.
Een grote verrassing is de beschikbaarheid van een CVT op de WRX. Dit is duidelijk een slim marketingplan om de WRX populair te maken bij het Amerikaanse publiek, een momenteel belangrijke markt voor Subaru.

Het chasis, een belangrijk deel van elke wagen, is volgens Subaru 41% stijver dan de huidige generatie. Dat komt natuurlijk het bochtenwerk ten goede.
Verder krijgen we een glimps van het interieur te zien, op de kleine foto's zien we niets schokkend. Een netjes afgewerkte binnenkant in typische Japanse/Subaru stijl.

Of we de WRX ook hier te zien gaan krijgen is nog niet geweten, maar de beter uitstootwaarde van de nieuwe motor laten ons het beste hopen. De WRX is de ideale tussenstap voor wie het geld voor een STI niet wil of kan neertellen of voor wie de STI teveel van het goede is. Over de STI gesproken, deze zal natuurlijk deze WRX als basis hebben en op enkele kritische punten verbeteringen aanbrengen, we wacht vol ongeduld tot hierover iets gelekt wordt.

Geen opmerkingen: