19 december 2015

Eerlijk Duurt Het Langst

Verbruikcijfers bekend maken van wagens is bij wet verplicht, echter iedereen weet dat de fabrikanten hier soms nogal een loopje mee durven nemen. Zo pakken ze graag uit met ongeloofwaardige cijfers van minder dan 5l/100km voor een grote station wagen. In vele gevallen zijn deze verbruikcijfers ook een doorslaggevende faktor in de aanschaf van een wagen. De correctheid van deze cijfers is dus van groot belang en de teleurstelling meestal des te groter eens de wagen aangekocht is en de echte cijfers naar boven komen. Toch zijn de cijfers niet gelogen, maar wel gemanipuleerd. De wagen wordt speciaal voorbereid voor een verbruikstest (NDEC), andere banden, spleetjes en gaatjes worden afgeplakt, zijspiegels gedemonteerd, uiterst berekend optrekken, afremmen en rijden,... elke truk is goed om een zo laag mogelijk cijfer uit de test te kunnen halen.
Vooral bij kleine motoren is het verschil tussen opgegeven en werkelijk verbruik heel groot. Dit is des te problematisch met de huidige trent in downsizing.


Om dit eens in kaart te brengen heeft het Duitse magazine 'Auto Motor und Sport' zelf een verbuiktstest georganiseert, los van de fabrikanten. Een totale afstand van bijna 280km werd afgelegd met een combinatie van b-wegen, stadsverkeer en autostrade. Slechts vijf merken slaagde erin om een gunstiger verbruikscijfer te behalen dan opgegegeven. Subaru stond hierbij op de tweede plaats, dit hadden wij al opgemerkt uit onze persoonlijke ervaring, en kwam dus alles behalve als een verrassing. Toch wordt Subaru hier regelmatig op afgerekend tijdens rijtesten en besprekingen - duidelijk ten onrechte!

De vijf merken met beter dan opgegeven verbruikcijfers zijn: Jaguar, Subaru, Infiniti, Land Rover en Porsche. Deze wagens hebben in de meeste gevallen een grote zware motor, Subaru staat als enigste in deze rij met een normale, gemiddelde motor (2.0 - 2.5l). De slechtste van de klas waren Peugot, Renault en Fiat met een meerverbruik tussen de 12 en 14%!

Geen opmerkingen: