De Subaru Tribeca, wat een eigenaardige model was dat toch. De eerste grote zevenzitter die Subaru op de markt bracht. En ook een van de eerste modellen dat ontworpen was door een designer die Subaru bij Alfa Romeo had weggesnoept. Deze designer had zijn talenthoed blijkbaar vergeten in zijn vroegere kantoor, want de eerste generatie Tribeca werd niet gesmaakt wegens een vrij apart uiterlijk. De ontwerper werd snel op straat gezet en Subaru hertekende de neus van de Tribeca en zo werd de verkoop toch nog goedgemaakt, vooral in de US, waar ze dit soort onnodig grote wagens wel durven smaken. De Tribeca had na vele jaren zijn dienst bewezen en werd vorige jaar uit het gamma gehaald, de verkoopcijfers waren ondertussen ook zo gedaald om het model nog in productie te houden. De Outback werd gepromoveerd naar topmodel, maar natuurlijk was vanaf dan een zevenzitter van het merk niet meer beschikbaar.
Om deze leegte op te vullen heeft Subaru nu de Exiga Crossover 7 SUV op de markt gebracht. Als basis wordt een Exiga gebruikt en wordt deze op hoge poten gezet (vergelijkbaar met de Legacy vs Outback).
De motor is de allom gekende 2.5 boxer motor zonder turbo, deze levert ongeveer 180pk. In de Tribeca vond je nog een 3.6l, 6 cyclinder boxer terug, maar daar is hier geen spoor van te bekennen.
Er is een nieuwe Tribeca in ontwikkeling, het zal echter nog enkele jaren duren voor deze klaar is voor productie. Ondertussen is de vraag naar een grote zevenzitter van het merk van die aard dat het een tijdelijke oplossing heeft moeten zoeken om aan deze vraag te kunnen voldoen. Deze opgekrikte Exiga blijkt nu de oplossing te zijn.
18 april 2015
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten