17 mei 2015

Hand In Hand, Kameraden

Toyota en Mazda hebben een samenwerkingsverband bekend gemaakt. Toyota is Japans grootste autobouwer en behoord tot de grootste ter wereld, Mazda in tegenstelling is een van de kleinste Japanse autobedrijven. Niet zoals bij Subaru, waar Toyota uiteindelijk mede-eigenaar geworden is, gaat dit enkel over een samenwerking en heeft Toyota geen aandelen van Mazda in handen en dus ook geen bestuursrecht in het bedrijf. Mazda wil dit hoogst waarschijnlijk ook niet meer onmiddellijk laten gebeuren nadat ze sinds enkele jaren weer een onafhankelijk bedrijf zijn. Voorheen was het Amerikaanse Ford hoofdaandeelhouder van Mazda, maar die verkocht zijn aandeel in 2010 terug aan Mazda zelf.





Toyota heeft intresse in de SkyActiv technology van Mazda, en wil deze graag gebruiken voor zijn eigen motoren. In ruil krijgt Mazda toegang tot de hybride technologie van Toyota, die welgekend is van, onder andere, de Prius. De SkyActiv motoren van Mazda hebben een hoge compressie en maken gebruik van onderdelen met een lagere weerstand. Hierdoor is de motor efficienter en heeft die toch een lagere uitstoot.

Mazda is ook een sportief merk, denk maar aan de MX5 of de MX7/8, welke legendarische vierwielers zijn op zich. Aangezien Subaru gebruikt maakt van bepaalde Toyota technologie (de directe injectie), is het niet ondenkbaar dat bepaalde SkyActiv onwikkelingen zich een weg vinden naar de Boxer motoren, dit zou Subaru in staat stellen de uitstoot nog verder terug te dringen, net hetgeen waar ze de meeste problemen mee hebben.

Geen opmerkingen: