23 maart 2014

WRX Maal Factor 5 = 818

Subaru heeft met de BRZ (en GT89) een geweldig karretje op de markt gebracht dat door iedereen geliefd is voor zijn geweldige wegkwaliteiten, maar tevens door iedereen vervloekt voor zijn veel te kleine paardenstal. Natuurlijk is dit te verhelpen door een van de ondertussen beschikbare turbo of compressor kits an te schaffen, maar dan loopt de totaalprijs van zo'n BRZ al snel de hoogte in. Smeekbedes naar de goden voor een STI versie van de BRZ zijn nog steeds niet verhoord en de kans dat dit ooit zal gebeuren lijkt elk jaar kleiner te worden.
Wat moet je dan doen als je naar een goedkoop boxermotor achterwielaangedreven karreteje op zoek bent? Misschien moet je dan eens aankloppen bij 'Factory 5' en hun '818 S / R'.




Deze slimme bende ontwikkelde een chassis voor een zelf-bouw kit en het is de bedoeling dat de motor en versnellingsbak van een donor-WRX komen. De 818 zet de motor in het midden en drijft enkel de achterwielen aan. Het typenummer geeft trouwens het totaalgewicht aan van de wagen - 818 Kg, dit in combinatie met de (standaard!) 230 pk sterke WRX motor levert tonnen plezier op. Deze Amerikaanse firma gaat er op deze manier vanuit dat je voor een basisprijs van $15.000 een volledige wagen kan hebben.





Deze tweezitter heeft conceptueel veel weg van een Lotus Elise, en is beschikbaar in twee versies; de 'S' welke staat voor Sport en een meer alledaags bruikbaar karater heeft zonder in sportiviteit in te boeten, en de 'R' voor Racing. Deze laatste is een puur trackday / race-klaar chassis.



Je gloednieuwe 818 kan je samenstellen en online bestellen via de Factory 5 website, vergeet niet dat je nog verschillende onderdelen nodig hebt van een Subaru WRX.

Geen opmerkingen: