14 januari 2016

Racebeest

Na het verlaten van de WRC viel Subaru een sportief gat, de rally autosport die het merk helemaal op de wereldkaart zette moesten ze verlaten. Hoe kon dit opgevuld worden? Ten eerste is Subaru natuurlijk niet helemaal weg uit de rally. Nog vele onafhankelijke teams kiezen voor Subaru en in de Amerikaanse rally doet Subaru nog steeds actief mee als een fabrieksteam. In Japan kozen ze ervoor om de BRZ in te zetten in de Super GT, helemaal iets anders dan rally, maar de BRZ is dan ook helemaal geen rally model. Bij ons in Europa neemt Subaru jaarlijks deel aan de NBR'24 race. In deze kompetities doen ze het steeds voortreffelijk, wat nog maar eens duidelijk maakt dat sportiviteit in het Subaru DNA ingebakken zit.


Nu komt er nog een disipline bij. Subaru gaat deelnemen aan het Engelse BTCC (British Touring Car Championship), een hele populaire motorsport in het VK en best wel te vergelijken met het Japanse Super GT. De verrassing was dus groot als werd bekend gemaakt dat niet de BRZ maar de Levorg ging gebruikt worden in deze sport. Hiervoor werd het AWD systeem verwijderd en wordt de Levorg nog enkel aangedreven op de achterwielen. De 2L DIT boxer werd onder handen genomen en produceert aanzienlijk meer vermogen (details zijn echter onbekend op dit moment). Het BMR team tekende een kontract voor 3 jaar bij Subaru, beginnende in 2016. Verwachtingen zijn hoog gespannen aangezien de piloten ervaring hebben in het BTCC en daar reeds al goede resultaten hebben weten te boeken.

Geen opmerkingen: