Subaru is een gevestigde naam in de rallywereld, de Impreza's voelen zich thuis op elk type ondergrond. Natuurlijk zijn dit aangepaste wagens voor de motorsport, toch blijft de kern het AWD systeem van Subaru. Maar hoe goed is dit systeem nu in de productiewagens? Kan je hiermee effectief het verharde pad verlaten of is het allemaal maar show en is AWD stoerdoenderij die niet werkt (meeste van de SUV's op de markt zijn niet geschikt voor off-road werk).
Om dit te bewijzen wou Subaru het wereldrecord off-road met een productiewagen verbreken. Dit is een helse tocht van 10.000 Km die begint in Portugal en zijn einde kent in Magadan/Rusland, het addertje onder het gras is natuurlijk dat deze ellendig lange rit enkel over onverharde wegen mag gereden worden (waar mogelijk). Het routeplan zag er als volgt uit; Start - Kaap San Vicente (Portugal), Madrid, Bordeaux, Parijs, Keulen,
Dortmund, Frankfurt, Warshau, Brest, Minsk, Moskow, Nizhny Novgorod,
Kazan, Naberezhnye Chelny, Ufa, Chelyabinsk, Omsk, Novosibirsk,
Kemerovo, Krasnoyarsk, Irkutsk, Ulan-Ude, Chita, Yakutsk en Magadan - finish.
Subaru legde deze helse tocht af in 7 dagen en 12 uur in een volledig standaard Subaru Outback (model 2015). Twee piloten werkte in tandem om zo 24 uur per dag te kunnen rijden.
Een ongelooflijke prestatie, we zouden ons kunnen inbeelden dat sommige merken dit niet eens zouden kunnen klaarspelen gebruik makende van de bestaande verharde wegen.
Wie nog op zoek is naar een ideetje voor een weekje vakantie, heeft hier misschien een goede tip aan?
30 juni 2014
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten