14 januari 2014

Evolutie Geen Revolutie

Ondertussen wisten we al hoe de nieuwe STI er ging uit zien, een race versie werd ook al op de wereld losgelaten, dus het enige waar we vandaag op zaten te wachten tijdens de onthulling op de Detroid Motor Show waren de harde cijfers.

Laten we eerst met het minder goede nieuws beginnen. Op motorisch vlak valt er niet veel nieuws te beleven. De STI krijgt gewoon de gekende 2.5L turbo geblazen boxer mee van de vorige generatie. Geen verder doorgetunede WRX motor met directe injectie dus, spijtig. Doch, nog altijd goed voor 305pk.



Het plaform van de STI heeft als basis de nieuwe WRX, dit platform werd verder ontwikkeld en op punt gesteld. Het chasis is nog stijver gemaakt tov de WRX, de vering is harder wat allemaal zou moeten bijdragen tot een beter stuurgevoel.



De STI komt met een karrevracht aan snufjes, de gekende regelbare differienteel, DCCD genaamd, waarmee je de krachtverdeling kan bijsturen naar de voor of achterwielen. In auto-mode (er zijn drie verschillende van deze modus beschikbaar in te stellen naar gelang de omstandigheden) wordt gaat de computer zelf de verdeling regelen rekening houdende met stuurpositie, gaspedaalstand, TPM, G-krachten. De zijdelingse krachtverdeling wordt geregeld door een Torsen differienteel.
Een nieuwigheid is het 'Active Torque Vectoring' systeem waarbij de remmen voor elk wiel onafhankelijk worden aangesproken om zo snel mogelijken met de meeste grip door de bocht te gaan, ook hier zijn verschillende instellingen mogelijk om zo naar gelang de condities het gedrag aan te passen.

De eerste 1000 STI's worden een limited edition, prijzen zijn nog niet gekend.

Geen opmerkingen: