20 april 2012

Een Extra Oog Op De Weg

Bij Subaru staat veiligheid hoog in het vaandel, dat merk je meteen aan heel de filosofie achter hun wagens. AWD zorgt voor de beste grip onder alle omstandigheden en een Boxer motor legt het zwaartepunt van de wagen lager dan met een conventionele motor wat ook weer de wegligging ten goede komt. Op crashtests is Subaru steeds bij de beste in de klas, dit komt onder andere door hun speciale ringvormige verstevegingsprofielen. We kunnen nog zo wel even doorgaan, maar dat kan je best zelf allemaal eens nalezen op de officiele Subaru site op tijdens een babbel bij een van de dealers.
Recent is er een nieuwe trend van veiligheid door gebruik te maken van computergestuurde intelligentie die al op voorhand reageert om een ongeluk te vermijden. Volvo heeft zulk een systeem, maar ook andere merken zoals BMW en Mercedes. Subaru beschikt zelf over zulk een systeem, maar dan anders uitgewerkt. De systemen van de concurrenten maken gebruik van een radar om zo obstakels te detecteren, bij Subaru zijn dit twee kamera's die de weg in de gaten houden, dit systeem hebben ze EyeSight genoemd. Door het gebruik van twee kamera's kan de computer zich een perfect 3D beeld vormen van zijn omgeving en is het systeem veel gemakkelijker uit te breiden met nieuwe functies.
In Japan heeft Subaru nu de prestigeuze Overheidsprijs voor wetenschap & technology gewonnen voor dit systeem. Het is de eerste keer dat Subaru deze prijs in ontvangst mag nemen. In Japan is dit systeem heel populair en 80% van alle verkochte wagens worden er al mee uitgerust.
De huidige versie heeft 7 verschillende veiligheidstaken die het uitvoert;
  1. Automatisch remmen om een ongeluk te vermijden
  2. Bij het remmen een noodstop detecteren en assisteren in de remfunctie om een ongeluk te voorkomen
  3. Voorkomen dat iemand op het gaspedaal duuwt terwijl er een obstakel voor hem staat (zoals een muur, andere wagen, boom, paal, ...)
  4. Cruise control snelheid wordt aangepast aan de voorliggende auto
  5. Waarschuwing bij het afwijken van het rijvak
  6. Waarschuwing als het voorliggende voertuig vertrekt maar je zelf blijft staan

EyeSight herkent niet enkel andere wagens of vaste obstakels, maar kan ook een onderscheid maken tussen voetgangers, fietsers en motorrijders.

In Europa is EyeSight nog niet beschikbaar en er zijn ook nog geen plannen bekend gemaakt om deze technologie hier aan te bieden in de wagens. Misschien dat het winnen van deze prijs daar verandering in zal brengen.

Hieronder kan je een promo-film van Subaru bekijken met een demonstratie van het EyeSight systeem.

Geen opmerkingen: