De Leone Estate kreeg in 1972 deze aandrijflijn als eerste Subaru, een vrij simpele implementatie, maar toch werd het snel duidelijk dat AWD een voordeel boodt op momenten waar andere te kampen hadden met gripverlies. Door de jaren heen bleef Subaru sleutelen aan hun systeem en zijn ze steenvast uitgegroeid tot een van de meest gerespecteerde AWD constructeurs voor personenwagens. Zo'n 11.8 Miljoen vierwielaangedreven Subarus zijn er verkocht in die 40 jaar.
Het AWD systeem dat Subaru gebruikt valt niet over een kam te scheren, je moet eigenlijk 4 verschillende configuraties in acht nemen;
- Variable Torque AWD - een meer sportief opgezette krachtverdeling van 40/60, hierdoor wordt er meer kracht op de achterwielen overgedragen.
- Active Torque AWD - voor wagens met een automaat, meer comfort en lager verbruik wordt hier een voorkeur gegeven om initieel meer kracht op de voorwielen over te brengen, met een ratio van 60/40.
- Viscous Center Differential AWD - nog steeds voor de meer comfort gerichte wagens, maar met een handgeschakelde versnellingsbak. De krachtverdeling is voor en achter gelijk ( 50/50 ), maar kan zich heel snel aanpassen naar gelang de gripvereiste.
- Multi-Mode Driver’s Control Center AWD - enkel voor de STI modellen, hier heeft de bestuurder door een ingewikkeld systeem van electronische en mechanische differentielen zelf de controle over de krachtverdeling. Standaard staat deze ingesteld op 40/60.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten