Eerder dit jaar werd de nieuwe Impreza voorgesteld in New York. Nu heeft Subaru in wereldprimeur de Impreza XV voorgesteld op de Frankfurt motorshow, de wagen is daar te zien zoals hij binnen een half jaar bij de Europese dealers in de showroom zal staan.
Het is een compleet vernieuwde wagen, er is geen overblijfsel van de vorige generatie te bespeuren.
Zelfs de motor is vervangen door een nieuw model, het EJ blok dat al ruim 20 jaar dienst deed is vervangen door een exemplaar met type-aanduiding FB. In Europa krijgen we een 1.6 en een 2.0 liter benzine boxer, deze nieuwe krachtbronnen zijn aangepast aan de huidige 'eco' markteisen. Zo verbruiken ze slechts 6.5 l/100km, Subaru beweerd dan ook dat met 1 volle tank 1000km ver kan gereden worden. Een uitzonderlijke prestatie als je bedenkt met een permanente 4x4 te rijden met een benzine boxer motor (die traditioneel gekend staan voor hun dorstige eigenschap) - alle trukjes worden dan ook uit de kast gehaald, zoals een start-stop systeem en hun eigen ontwikkelde revolutinaire CVT. De huidige boxer diesel zoals we die nu kennen, zal ook leverbaar zijn voor de nieuwe Impreza, in Europa.
Als we de vormgeving bekijken dan valt onmiddellijk het ontbreken van een luchthapper op bij het diesel model. De Intercooler zit nog steeds boven de motor zoals altijd, maar het luchtkanaal in geintegreerd in de motorkap en haalt de buitenlucht dus gewoon mee langs de gril vooraan. Ook bij deze generatie sneuvelt er dus een stukje Subaru traditie (voordien verdwenen ook al de stijlloze deuren).
De zijspiegels zijn verplaatst en zitten nu aan de zijkant van de deur, ipv het zijraam. De voorste deuren zelf zijn langer waardoor extra visibiliteit gecreeerd wordt. Dit vind ik persoonlijk een hele goei zet, voor de crashveiligheid en comfort worden de kolommen steeds maar dikker (dit symptoon vind je terug bij alle constructeurs), maar zo werd de blinde hoek ook als maar groter.
Als laatste heb je de wielen, die speciaal door Subaru ontworpen zijn. Met hun combinatie van zwart en zilver veranderen ze van uitzicht naar gelang ze stil staan of in beweging zijn.
Binnenin een nieuw intereur met vele gelijkenissen met het huidige Legacy model, zoals het gebruik van holle achterkant van de voorste zetels voor meer plaats te bieden aan de passagiers, het dashboard, stuur etc.
Nieuw is het MFD (Multi Functional Display), beter gekend als boordcomputer. Dit hadden oudere modellen ook wel, maar er zijn enkele functies bijgekomen. Vooral met het oog gericht op eco-driving hulpjes. Zo zijn er wel 6 verschillende standen beschikbaar voor de bestuurder te helpen om het meeste rendement uit een druppel brandstof te halen.
17 september 2011
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten