24 december 2010

Twee Radikale Nieuwe Impreza's




Voor degene die de Subaru WRX STI nog niet snel genoeg vinden komen nu twee nieuwe extreme modellen op de markt, spijtig genoeg enkel in Japan.

De eerste is de WRX STI ts, de ts staat voor 'Tuned STI', en er is vooral aan gewichtsreductie en baanvastheid gewerkt. Zo kreeg de ts een carbon dak en een aluminium motorkap mee om het zwaartepunt lager te krijgen, de 18" velgen werden ook vervangen door extra lichte exemplaren. Verder werd de ophanging stijver gemaakt en stabilizatorstangen toegevoegd. Motorisch krijg je er maar enkele PK's bij, maar de focus van Subaru lag hier op het bochtenwerk, want volgens hun levert de motor al voldoende vermogen.

Het tweede model staat vlak boven de ts, en is de Spec-C van het huidige model en enkel verkrijgbaar in hatchback versie. Hier werd de strijd tegen het gewicht nog verder doorgevoerd en krijg je bovenop de veranderingen van de ts nog een volledig gestript interieur waar slechts het barre minimum wordt behouden. Een kleinere batterij,en het reservewiel wordt vervangen door een noodkit. De ramen werder vervangen door laminar-glas. De turbo werd vervangen door een betere twin-scroll ball-baring exemplaar die niet direct voor veel meer vermogen zorgt, maar wel een snellere response en een constante koppelcurve. Verder kijgt de Spec-C weer een intercoolerspuiter en wordt het achterste differentieel vervangen door een model van Torsen.
De C in Spec-C staat dan ook voor 'Competition', en dat dit model er klaar voor is wel duidelijk.

Zowel de ts als de Spec-C zijn specifieke circuitmachines, en hoewel je ze ook gewoon dagelijks zou kunnen gebruiken, is dat niet het originele doel.

Geen opmerkingen: