Volgens een recent onderzoek van VAB, zijn 8 op de 10 nieuwe auto's voorzien van een diesel motor. Terwijl men in 20 tot 25% van de gevallen toch beter voor een benzine had gekozen.
Diesel krijgen bovendien extra aandacht wegens hun lage CO2 uitstoot, maar daarbij kijkt men de andere nadelen over het hoofd, zoals daar zijn NOx en fijn stof. Iedereen weet ondertussen al wel van de befaamde smog-alarmen die we in het verleden (en toekomst) gehad hebben dank zij fijn stof.
Febiac is dan weer van mening dat de huidige diesel wel een propere uitstoot heeft als die maar uitgerust is met een roetfilter.
Allemaal goed en wel, maar een roetfilter vind je inderdaad slechts op de laatste diesels, en weinig mensen zullen deze optie aanschaffen tenzij ze standaard is en dus blijven zelfs nieuwe diesels de boel mooi bestinken. Ook het oude wagenpark blijft een probleem, er rijden te veel oude diesels rond. Echte stoomtreinen, je kan er soms niet naast kijken of rieken. Zwarte rookpluimen achtervolgen de auto, de achterkant helemaal zwartgeblakerd. De jaarlijkse controle vormt echter geen probleem, absurdisme ten top.
Je kan je mening over diesels kwijt (hier op de blog, of) bij het invullen van de VAB enquete.
2 opmerkingen:
Men mag ook niet vergeten dat een roetfilter op een Diesel wagen niet gemaakt is om de roetpartikels te verzamelen, maar om ze op geregelde tijdstippen te verbranden. Echter voor dat verbranden zijn er heel hoge uitlaatgastemperaturen vereist. Temperaturen die je alleen verkrijgt door geregeld grote afstanden te rijden aan hoge snelheid. Filerijden en korte afstanden rijden veroorzaakt verstopping van de roetfilter met als gevolg dat de roetfilter stuk gaat.
Een reactie posten